tisdag 27 maj 2014

Att vara källkritisk

Just nu jobbar vi intensivt med att vi ska bli mer källkritiska. Det här säger kursplanen i samhällskunskap att vi ska fokusera på:



Vi arbetar med en serie som finns på ur.se, den heter Är det sant?
Filmerna tar på ett roligt och bra sätt upp hur man blir källkritisk.
När vi sett filmerna diskuterar vi det vi sett och eleverna får därefter uppgifter att arbeta med.

Nu har vi arbetat med begreppet Källkritik och vad det innebär. En uppgift vi gjorde efter filmen var att leta upp var sina notiser och sedan förfalska/ändra viss fakta som sedan kompisarna skulle komma på. På det här sättet får eleverna upp ögonen för lätt det är förfalska information och hur lätt ett rykte sprids.
Här läser eleverna upp sina notiser med förfalskningar. Vi andra fick klura ut vilka det var.



Andra begrepp vi jobbat med är: trovärdighet, misstänksamhet, perspektiv, rykten, primärkälla och sekundärkälla.



//Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar